Stanovte si HRANICE: Ak váš vnútorný hlas kričí, počúvajte ho!

Lucia Gáborová | 21. jún 2022
stres, hranice, stanovte si hranice, soviálne siete, NIE, povedať nie, ticho, konverzácia, zdravie, konflikt, rozhovor, úzkosť, prevalcovať, vyhorenie

Hranice sú mierou sebaúcty, akou k sebe pristupujeme. Stanovenie jasných osobných hraníc je kľúčom k zabezpečeniu vzájomného rešpektu, podpory a starostlivosti vo vzťahoch. Určujú mieru správania, ktorú sme ochotní tolerovať od ľudí v našom okolí a definujú náš vzťah k samému sebe.

Ak vám je občas nepríjemné, ako sa k vám ostatní správajú, možno nastal čas posunúť hranice, ktoré ste si okolo seba vytýčili. Cez nedostatočne vytýčené hranice k vám môžu preniknúť nepríjemné slová a činy ostatných, ktorými vás môžu opakovane zraňovať bez toho, aby o tom čo i len tušili, pretože ste im nikdy nič nenaznačili a len držíte.

Na druhej strane, dostatočné hranice vám zabezpečia slušné a korektné zaobchádzanie, pretože nič iné ani tolerovať nechcete a znížia tiež riziko vášho vyhorenia v ktorejkoľvek zo životných oblastí. Tajomstvo správne nastavených hraníc sa ukrýva v odpovedi na jednoduchú otázku: Máte pocit, že žijete život vy, alebo žije život vás?

Čo presne sú hranice?

Naše životné príbehy sa odohrávajú podľa toho, čomu hovoríme v živote ÁNO a čomu NIE. Ak nás kolegyňa poprosí, aby sme za ňu zatiahli projekt a my povieme áno, automaticky hovoríme nie napríklad programu s rodinou, rozprávke v kine s deťmi alebo stretnutiu s priateľmi. Ak povieme áno miestu a spoločnosti, v ktorej nechceme byť a ideme tam len preto, lebo sa to patrí a aby sa nepovedalo, automaticky hovoríme nie programu, o ktorý máme skutočne záujem a ktorý by sme uprednostnili, keby sme nedbali na to, čo povedia ľudia.

Pravdou je, že nie sme zvyknutí počúvať svoj vnútorný hlas a dávať ho v živote na prvé miesto. Namiesto toho dávame na prvé miesto hlasy všetkých ostatných ľudí v našom okolí. Prečo to robíme? Pretože sa chceme každému zapáčiť, chceme byť s každým kamarát, s každým zadobre. Čo sme si možno nikdy neuvedomili je, že pritakávaním každému v našom okolí berieme hlas sebe a dostávame sa do pnutia, do vnútorného konfliktu samého so sebou. Tlak sa v nás hromadí týždne, mesiace, ba možno aj roky a potom príde posledná kvapka a katastrofa v podobe explózie, hádky, syndrómu vyhorenia alebo odchodu. Pritom, keby sme vedeli, že máme právo povedať NIE, nič z toho by sa nemuselo stať.

stres, hranice, stanovte si hranice, soviálne siete, NIE, povedať nie, ticho, konverzácia, zdravie, konflikt, rozhovor, úzkosť, prevalcovať, vyhorenie

5 tipov hraníc, ktoré by sme mali ovládať

Konverzácia

Nie je našou povinnosťou zapájať sa do každej konverzácie, v ktorej sme sa ocitli. V prípade, že sa ocitneme v komunite ľudí, kde sa preberá téma, ktorá nám je nepríjemná, máme právo sa do rozhovoru nezapojiť. Nemýľme sa, nie každý rozhovor, ktorý je v rozpore s našimi názormi je pre nás nezdravý. Veľmi často má rozhovor, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako konfliktný, pre nás obohacujúci význam, ak sú k sebe obidve strany ohľaduplné a komunikujú s rešpektom.

Ak sú ľudia s rozdielnymi názormi ochotní počúvať sa navzájom a učiť sa jeden od druhého, výsledkom môže byť win-win situácia v podobe obohacujúceho vzťahu. V prípadoch, kedy dochádza k urážaniu a manipulácii však o zdravom type rozhovoru nemôže byť ani reči a práve vtedy máte právo sa ho nezúčastňovať. Ak vás niekto ironicky podpichuje a vy len ticho sedíte, to neznamená, že s jeho podpichovaním súhlasíte. Len ste sa jednoducho rozhodli neskočiť na jeho hru.

Nastavenie hranice: Môžete tomuto človeku slušne a ohľaduplne povedať, že vám nie je príjemné, ak sa týmto spôsobom s vami rozpráva a poprosiť ho, aby to už nerobil.

stres, hranice, stanovte si hranice, soviálne siete, NIE, povedať nie, ticho, konverzácia, zdravie, konflikt, rozhovor, úzkosť, prevalcovať, vyhorenie

Notifikácie na mobile

Možno ste si to nikdy neuvedomili, no nemusíte okamžite odpovedať na e-mail, sms-ku alebo akúkoľvek textovú správu na ktoromkoľvek instantnom messengeri vášho smartfónu. V dnešnej dobe, kedy ste online takmer 24/7, je obzvlášť dôležité uvedomiť si, že nemusíte na všetko odpovedať hneď. Ak vám príde pracovná požiadavka večer o ôsmej alebo v sobotu ráno o jedenástej, určite počká do pondelňajšieho začiatku pracovnej doby. Váš nadriadený ani nikto iný nemá právo od vás chcieť, aby ste okamžite na všetko reagovali. V prípade, že tak budete robiť, dláždite si cestu do pekla s cieľovou stanicou syndróm vyhorenia.

Nastavenie hranice: Po skončení pracovnej doby už nekontrolujte pracovný mobil, ak zrovna nedržíte pohotovosť alebo nie ste lekár. Nastavte si vypnutie notifikácii napríklad o šiestej hodine večer, telefón nechajte v inej miestnosti a nastavte si ho tak, aby sa vám o ôsmej hodine večer automaticky prepínal do letového režimu. Každý máme predsa právo na psychohygienu a program s priateľmi alebo s rodinou bez neustáleho odpisovania na nekonečné pípanie správ.

Nemusíte byť nonstop k dispozícii.

Pozvanie

Stalo sa vám už niekedy, že ste dostali pozvanie na recepciu, párty, oslavu alebo návštevu, na ktorú ste vôbec nemali chuť ísť, no napriek tomu ste pozvanie prijali? Čo sa potom stalo? Ako ste sa počas tej udalosti cítili? Otázka znie ešte aj inak: Ocitli ste sa už niekedy medzi ľuďmi, s ktorými ste sa necítili dobre a mali ste chuť po prvých piatich minútach z toho miesta utiecť? Stalo sa to preto, že ste prijali pozvanie niekam, kde ste v skutočnosti nemali chuť byť len preto, lebo ste nikoho nechceli uraziť? Faktom však je, že nemusíte prijať každé pozvanie, ktoré dostanete. Hovorte áno len vtedy, ak to naozaj tak cítite. V opačnom prípade povedzte nie.

Nastavenie hranice: Ak sa na to necítite, slušne poďakujte a vysvetlite, že v tom čase máte už iný program. Klamať rozhodne nebudete, pretože ak tým programom bude čo i len vychádzka alebo oddych v podobe čítania knihy, naozaj máte program. Program samého so sebou a tak je to v poriadku.

Zdravie na prvom mieste

Telo ktoré máte, je to jediné ktoré v živote budete mať. Iné už nedostanete, a preto si dávajte pozor na to, ako k nemu pristupujete.

Spíte dostatočne dlho? Chodíte na pravidelné lekárske prehliadky? Cvičíte? Stravujete sa zdravo? Vedzte, že máte právo dať každú jednu z týchto oblastí na prvé miesto. Ak totiž nebudete v perfektnej mentálnej aj fyzickej kondícii, nebudete môcť pracovať, rozvíjať sa, pestovať vzťahy, zabávať sa a radovať zo života.

Nastavenie hranice: V prípade, že máte prácu, v ktorej na požiadanie šéfa alebo z dôvodu veľkého náporu povinností zostávate každý deň aj po pracovnej dobe, máte právo povedať mu, že potrebujete aj čas na oddych. Máte nárok starať sa o svoje zdravie a zregenerovať sily tak, aby ste sa cítili na konci každého dňa v rovnováhe.

S každým kamarát

Prezradíme vám tajomstvo: nemusíte byť s každým kamarát. K vášmu pocitu šťastia nie je nevyhnutné, aby vás mal každý rád a aby ste si vy s každým stopercentne rozumeli. Pravdou je, že každý z nás má dobrý pocit z toho, keď je obklopený partiou skvelých ľudí, u ktorých má uznanie, no je v poriadku, ak si s niekým aj nerozumiete.

Určite ste už niekedy zažili situáciu, kedy ste niekomu, koho nemáte až tak veľmi v obľube, niečo navrhli a dúfali ste, že tá osoba odmietne. V takom prípade by ste boli vy ten dobrý, kto chcel, no žiaľ, nevyšlo to. Radíme vám: nerobte to. Je dosť pravdepodobné, že druhá strana vašu ponuku prijme a vy budete sklamaní, pretože ste s týmto výsledkom v skutočnosti nerátali.

Nastavenie hranice: Navrhujte stretnutia a spoločný program len tým ľuďom, s ktorými sa chcete naozaj stretnúť. Nepozývajte na oslavu svojich narodenín alebo na svadbu niekoho, koho tam nechcete a voláte ho len zo slušnosti.

Robte tak, aby ste sa nedostávali do konfliktu sám so sebou. Nemusíte byť za každú cenu ten dobrý.

Zmena názoru

Ak na niečo zmeníte názor, neznamená to, že samého seba popierate. Možno ste si jedného dňa uvedomili, že niekto, komu ste dôverovali, si vašu dôveru vôbec nezaslúžil. Alebo ste si prečítali nové, prevratné poznatky v určitej oblasti, ktoré sú kľúčové pre zaujatie vášho stanoviska, pretože menia pohľad na celú záležitosť. Zmena názoru nie je kriminálny čin. Máte na ňu plné právo. Predstavte si napríklad, že ste celý život túžili po aute konkrétnej značky. Keď si ho konečne zaobstaráte, zistíte, že má slabú akceleráciu, vysokú spotrebu a ani ten interiér nie je taký, ako ste očakávali. Je úplne v poriadku, ak na základe vlastnej skúsenosti zmeníte na tohto výrobcu áut názor. Pretože názor nie je dogma ani celoživotná záležitosť. Práve naopak, zmena názoru je vyjadrením pružného prispôsobenia mysle na nové informácie. Nechcete predsa celý život ustrnúť v tom, v čom ste sa narodili.

Zmena názoru nevyjadruje nestálosť a slabosť. Práve naopak. Ide o vyjadrenie pokroku.

Nastavenie hranice: V prípade, že vás niekto za zmenu názoru slovne atakuje, vysvetlite mu, že vám je jeho prístup nepríjemný a zaujmite postoj človeka, ktorý si je vedomý svojho práva na zmenu názoru.