5 dovolenkových „suvenírov“, ktoré si domov nenoste

5 dovolenkových „suvenírov“, ktoré si domov nenoste
28.7.2017 v kategórii Wellness, autor Dagmar Balúchová, foto: istockphoto.com

Dovolenky, oddych, možno aj pobyt pri mori či kdesi v horách... Premotivovaní a natešení dúfame, že si KONEČNE oddýchneme a vypneme. Ale, čo nechceme, telo si môže vysvetliť „po svojom“ a namiesto chytania bronzu a pohodičky „chytíme“ niečo iné.

Majte sa preto na pozore, ak sa ohlásia nepríjemné, neželané, a najmä veľmi nepohodlné ochorenia, ktoré vedia dovolenku (a nielen ju) „parádne“ narušiť. 

Nikto po nich netúži, ale, ako sa hovorí, lepšie je byť pripravený, ako... Preto sme pre vás pripravili malý dovolenkový manuál, ako si poradiť so zdravotnými ťažkosťami, ktoré vás môžu, ale nemusia prekvapiť.

Ktorú si vyberiete? Pasívna verzus aktívna dovolenka.

1. Kinetóza

Už cestou na dovolenku „to“ môže prísť. Nevoľnosť pri cestovaní je pomerne častým problémom. V aute, autobuse, ale i v lietadle či na lodi môže prekvapiť nevoľnosť, „rozhojdaný žalúdok“, pocity na zvracanie ap.

Ak viete, že tento problém máte, určite 1 – 2 dni pred cestou nekonzumujte ťažké jedlá, nepite alkohol a pre istotu sa vyhnite aj mliečnym výrobkom. Pred cestou sa dobre vyspite a nepite kávu. Ak je to možné, pri ceste v dopravnom prostriedku si vyberte predné sedadlá a zásadne seďte v smere jazdy.

Čo pomôže: igelitové vrecúško, lieky proti zvracaniu – užite už pred cestou podľa odporúčaného dávkovania.

Čítajte tiež: Balená voda? Vždy v strehu!

2. Dehydratácia

Veľkým problémom mnohých ľudí, obzvlášť detí, starších, ale i zaneprázdnenejších dospelákov je – dehydratácia. Vysoké vonkajšie teploty spôsobujú zvýšené potenie a s tým súvisiacu stratu tekutín.

Pri nedostatočnom pitnom režime klesá krvný tlak, nastáva dehydratácia, čo môže vyústiť až do kolapsu. Príznaky dehydratácie sú pomerne jasné:

  • smäd – ak ho pociťujete, je už neskoro, preto treba piť pravidelne počas celého dňa
  • nedostatočné pitie vedie k nedostatočnému močeniu, pričom moč je tmavší
  • suché pery, suchá koža
  • malátnosť, bolesť hlavy
  • podráždenosť, únava, spavosť 

Čo pomôže: dostatok tekutín, v horúčave by dospelí mali vypiť 2,5 až 4 litre tekutín (podľa veku, hmotnosti a stavu), najmä čistú vodu, bylinkové čaje (napr. mätový), riedené džúsy (v prípade hnačky nie), minerálne vody s vysokým obsahom sodíka a draslíka.

V horúčavách sa vyhýbať nápojom s ľadom, môžu organizmu spôsobiť termoregulačný šok. Pre športovcov sú vhodné (s mierou) iontové nápoje. Pri dehydratácii nepiť alkohol, kávu a kolové nápoje.

Možno užiť rehydratačný roztok – dostať kúpiť v lekárni, alebo si ho pripravte sami: do pollitra vody pridajte pol kávovej lyžičky kuchynskej soli a tri lyžičky cukru (alebo práškovej glukózy), dobre premiešajte a pite po dúškoch.

Vaše bunky potrebujú vodu. Čítajte: Pitný režim (nielen) pre športovcov. 

3. Chrípka a angína

Áno, jasné, ide skôr o jesenné a zimné choroby, ale letná angína vie počas dovolenky poriadne potrápiť. Opäť – za všetko môžu príliš veľké rozdiely teplôt. Jednoducho, náš organizmus nie je stavaný na extrémne horúčavy.

Prechod zvonku, kde je cca 35 °C, do miestnosti, kde je vďaka klíme 20 °C, je síce príjemný, ale pre telo je to šok. Oslabuje sa imunita, telo je menej odolné voči vírusom. Organizmus je doslova zmätený – nastavil sa na vysokú teplotu, zrazu ho schladíme, o chvíľu vyjdeme von a telo sa zasa prispôsobuje. Následkom môže byť bolesť hrdla, nádcha, kýchanie, bolesť hlavy, únava, zvýšená teplota ap.

Mohlo by vás tiež zaujímať:  Ďalšie nástrahy na kúpaliskách. Ktoré orgány sú v ohrození?

4. Dyzentéria

Je častá v dovolenkových oblastiach, kde je nízka hygiena, ale aj v zariadeniach, kde pracujú zamestnanci, ktorí majú v domácich podmienkach nevhodné hygienické podmienky. Ak sa preto chystáte na dovolenku kdesi do exotiky, majte sa na pozore.

Dyzentéria, nazývaná aj úplavica či červienka, sa prenáša najmä potravinami, ktoré nakazený človek kontaminuje rukami s obsahom výlučkov zo stolice pri nedostatočnej osobnej hygiene (tzv. fekálno-orálny prenos).

Táto choroba sa môže však šíriť napríklad aj nedostatočne umytou zeleninou, ovocím ap. Ochorenie sa najčastejšie prejavuje zvýšenou teplotou, bolesťami brucha, vodnatými stolicami s prímesou hlienu a krvi, zvracaním.

Čo pomôže: konzumácia iba neškodných potravín (radšej zabudnite na ochutnávky tropického ovocia či jedál kdesi na trhu), pitie balenej vody, vysoký hygienický štandard. V prípade ťažkostí nutný diétny režim, rehydratačný roztok, vyhľadanie lekára.

Čítajte tiež: Angína alebo keď prehĺtanie bolí...

5. Salmonelóza, kampylobakterióza, listerióza a hnačky

Listerióza

Začnime od poslednej – listerióza. Je to závažné infekčné ochorenie spôsobené baktériou, ktorá dokáže dlhodobo prežívať najmä v pôde a odpadovej vode. Prenášajú ju zvieratá (ovce, dobytok a hlodavce).

Na človeka sa listerióza prenáša najmä pri požití surových alebo nakazených potravín. Medzi rizikové potraviny patrí najmä surové mäso, údeniny, paštéty, nedostatočne tepelne spracované pokrmy, mliečne výrobky, mäkké syry. Listerióza môže zanechať vážne dôsledky na zdraví. Lieči sa antibiotikami.

Kampylobakterióza

Je menej známa bakteriálna infekčná choroba. Často sa objavuje najmä u malých detí, najtypickejšie prejavy sú hnačky. Prenáša sa najmä z nedostatočne upraveného hydinového mäsa alebo z ovčích výrobkov. Preto pozor, ak sa chystáte navštíviť salaše, či jesť grilované či inak upravované mäso v teplom počasí.

Salmonelóza

Hoci sa vyskytuje počas celého roka, najrozšírenejšia je najmä v lete. Medzi typické príznaky patrí zvracanie, hnačky a zvýšená teplota. Najčastejšie sa ňou dá nakaziť zo zmrzliny, majonéz, šalátov. Častá je vo výrobkoch z mlieka a vajíčok, ale tiež vzniká pri nesprávne skladovanom mäse či ovocí.

Všetky tieto tri ochorenia majú okrem iných (pri listerióze napr. aj život ohrozujúcich) príznakov jeden spoločný – hnačky. Často môžu byť sprevádzané vracaním, bolesťami brucha.

Čo pomôže: vyhýbať sa akýmkoľvek nedostatočne tepelne upraveným jedlám, mliečnym výrobkom a výrobkom z vajec, nedostatočne umytej zelenine a ovociu, syrom, voľne tečúcej vode a výrobkom, ktoré môžu mať pochybnú kvalitu.

Pri hnačkách je nutný diétny režim (suché pečivo, čierny čaj, mrkvový odvar, banány, ryža), piť rehydratačné roztoky, užívať prípravky proti hnačkám – diosmektitá, probiotiká na obnovu črevnej flóry. Je potrebné navštíviť aj lekára a podstúpiť vyšetrenie, aby sa zistilo, či je hnačka infekčná.