Ako prežiť zimu bez sezónnej depresie?

Lucia Gáborová | 16. február 2022
Mindfulness, zimná depresia, Sezónna afektívna porucha

Som dcérou zimy. Narodila som sa do zasneženého predvianočného obdobia. Možno aj preto mi zima nikdy nevadila. Mám rada chladný vietor a prechádzky zasneženou prírodou.

Viem však, že nie všetci sú takto naladení. Teplomilné typy sa zimy, ktorá neraz trvá takmer pol roka, vyslovene hrozia. Zima má však tiež, ako aj ostatné ročné obdobia, svoje čaro a je len na nás, či sa rozhodneme objaviť ho.

Zamilujte sa do zimy ako Nóri
Prečítajte si tiež:

Zamilujte sa do zimy ako Nóri

Sezónna afektívna porucha

Nazýva sa tiež sezónna depresia. Možno ju pozorovať u senzitívnych osôb pri striedaní ročných období, najmä pri nástupe jesene a zimy. Jej presná príčina nie je známa, no zrejme súvisí so zníženým prísunom slnečného žiarenia.

Medzi jej príznaky patrí:

  • pretrvávajúca zlá nálada
  • nedostatok nadšenia pre život
  • problém vykonávať každodenné aktivity s nadšením
  • nechutenstvo
  • smútok
  • úzkosť
  • plačlivá nálada
  • zvýšená únava
  • zvýšená chuť na potraviny bohaté na sacharidy

Mnohí ľudia však majú problém prežiť zimu s dobrou náladou aj napriek tomu, že netrpia sezónnou depresiou. Chladné, nehostinné počasie a krátke dni so zníženou dávkou slnečného svetla prispievajú vo všeobecnosti u ľudí k pochmúrnej nálade. Ak nemáte dostatok slnečného žiarenia, vaše telo produkuje viac melatonínu, vďaka ktorému sa môžete počas dňa cítiť ospalí. Ďalším problémom je ranné vstávanie do tmy a tiež to, že trávime väčšinu času v interiéroch. Rýchlo autom alebo autobusom do práce a potom zasa rýchlo domov, do tepla. Ak máme so zimou problém, môžeme to zmeniť, a to tak, že budeme k tomuto ročnému obdobiu pristupovať v štýle mindfulness – všímavý stav mysle.

Mindfulness v zime

Severské národy majú prirodzeného denného svetla oveľa menej ako my. Čím sú vyššie a bližšie k severnému polárnemu kruhu, tým ho majú menej. Nie je nič nezvyčajné, že v niektorých oblastiach slnko vychádza napoludnie a zapadá už okolo druhej hodiny popoludní. To máme dve hodiny prirodzeného svetla denne. Vedeli by ste si predstaviť takto žiť? Severania si už na to zvykli a radia nám, ako si spríjemniť krátke dni a dlhé zimné noci.

zima, zimná depresia, káva, mindfulness

Káva

Každý váš deň nech sa začína šálkou voňavej kávy. Veľkými milovníkmi kávy sú napríklad Fíni. Nedajú na kávu dopustiť a pijú ju priebežne od rána do večera. Espresso, napenené kapučíno so škoricou a ku káve podávajú drobné maslové cukrovinky. Výber vkusných farebných šálok považujú za nevyhnutnú súčasť ich kávičkového rituálu.

Vedomý začiatok dňa

Ak ste doteraz zvykli vylihovať ráno v posteli a vstávate na poslednú chvíľu, skúste to zmeniť. Nastavte si budík o polhodinu skôr, desať minút si zacvičte, dajte si sprchu, ktorú zakončíte studenou vodou, v pokoji sa doma naraňajkujte a doprajte si kávičku. Možno si popri nej stihnete ešte aj prečítať krátku stať z vašej obľúbenej knihy. Tma vonku za oknom vám to zo začiatku bude sťažovať, no nedajte sa odradiť a vybudujte si takú rannú rutinu, vďaka ktorej sa budete na ranné vstávanie doslova tešiť.

Denné svetlo

Ak sa vraciate z práce domov potme, dajte si záležať na tom, aby ste aspoň nejaký čas strávili na dennom svetle. Či už to vyriešite tak, že pôjdete pešo ráno do práce, alebo ak takú možnosť nemáte, prejdite sa po vonku aspoň 15 minút cez obednú prestávku. Cez víkend potom dobíjajte baterky vonku oveľa dlhšie.

Robte veci s vášňou

Či už je to počúvanie hudby alebo cvičenie, robte to naplno. Dajte si do uší slúchadlá a nechajte hudbou rozvibrovať každú bunku vo svojom tele. Ak to tak cítite, pokojne si zatancujte. Zatvorte oči a pohupujte sa v rytme tanca intuitívne, spontánne a slobodne presne tak, ako to cítite.

Pozor na to, čo jete

V zime má človek tendenciu jesť viac jedál obsahujúcich sacharidy a veľmi často siaha po rýchlej energii, teda cukre. Práve v tomto čase dbajte viac na to, aby ste mali dostatočný prísun čerstvého ovocia a zeleniny. Pokojne si doprajte aj kocku horkej čokolády, no jedzte ju všímavo. Najskôr si ju dobre poobzerajte, vnímajte jej štruktúru, vzhľad a potom si ju pomaly nechajte rozplývať na jazyku a vnímajte jej chuť do posledného detailu, vrátane pocitov, ktoré vo vás vyvoláva.

Ručné práce

Ak ste ich doteraz nikdy nerobili, teraz je ten správny čas začať. Naši predkovia veľmi dobre vedeli, čo robia, keď si krátili dlhé zimné večery vyšívaním, pletením, vyrezávaním z dreva a páraním peria. Práve ručné práce, pri ktorých vôbec nevnímate čas, sú ukážkovým príkladom všímavosti.

Čas na priateľov

Zima býva čas, kedy sa radi stretávame priateľmi pri teplom punči či šálke voňavého čaju. Tento rok je však iný a my sme, ako spoločnosť, po prvý raz po sto rokoch vystavení sociálnej izolácii. Neznamená to však, že sa máte od vašich blízkych úplne odstrihnúť. Udržiavajte pravidelný kontakt, nie však cez messenger a podobné komunikačné kanály. Uprednostnite poctivý telefonát. Zavolajte si, porozprávajte sa o tom, ako sa máte a naplno odovzdávajte a prijímajte obyčajné ľudské teplo.

Príroda

Cez pracovné dni málokto stíha kochať sa v prírode, a preto si to treba vynahradiť cez víkend. Vyberte sa do lesa, alebo aspoň do parku, pozorujte vtáky a učte sa jednotlivé druhy rozoznávať pomocou vhodnej aplikácie. Alebo sa len tak prechádzajte po lese a pohľadom láskajte vetvy stromu, zamrznutú zem, snehovú perinu, zahaľujúcu krajinu do biela.

Sauna a otužovanie

Ak máte možnosť pravidelne chodiť do sauny, robte tak aspoň raz do týždňa. Len máloktorá činnosť prebudí v človeku všetky zmysly tak ako saunovanie, po ktorom nasleduje ochladzovanie v ľadovej vode. Nielenže je to perfektná ukážka všímavosti, pri ktorej doslova cítime, že žijeme, ešte si aj pomocou nej budujeme imunitu. Ak nemáte možnosť pravidelného saunovania, sprchujte sa každý deň v studenej vode, a to tak, že na záver bežnej sprchy si dáte studenú.

Buďte ako deti

Radujte sa zo zimných športov. Hádžte sa do snehu a zanechávajte za sebou stopy snežných anjelov. Lyžujte, bežkujte, sánkujte sa alebo korčuľujte. Vy si vyberte presne ten zimný šport, ku ktorému máte najbližšie. Nezabudnite sa však poriadne z plného hrdla smiať a radovať z každého prežitého dňa, aj napriek tomu, že teplomer vonku ukazuje desať pod nulou. Objavte čaro zimy tak ako deti. Od srdca.

Teplo domova

Na sklonku každého dňa si uvarte šálku bylinkového čaju, skrúťte sa do kresla s dekou a vašou obľúbenou knihou. Zapáľte si sviečku a vnímajte čaro prítomného okamihu. Vážte si každý jeden aspekt vášho života. Na chvíľu odvráťte zrak od rozčítanej knihy a len dýchajte. Zhlboka a vedome dýchajte. Poďakujte za dar života a zahľaďte sa cez okno von. Tam niekde na vás už čaká jar. No pre túto chvíľu, pre tu a teraz, sa vedome ponorte do čara jedinečnej zimy za oknom a vážte si teplo svojho domova.