Stres? Tieto potraviny vám pomôžu dostať sa do psychickej pohody!

Stres? Tieto potraviny vám pomôžu dostať sa do psychickej pohody!
30.7.2018 v kategórii Wellness, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Zajedať stres je síce zlé, ale dať si niečo efektívne na zub môže byť prospešné.

Datle

Datle sú pre psychickú pohodu potravinou číslo jeden. Zásluhu na tom má najmä magnézium, ktorý je v ovocí obsiahnutý naozaj hojným podielom. 43 gramov na 100 gramov je číslo, ktoré sa len tak ľahko nevidí. A prečo je horčík nevyhnutný? V poslednom období sa jeho zásluhy spájajú najmä so psychikou, avšak, magnézium v tele podporuje aj mnoho iných procesov.

„Ak máte pred sebou náročnejšie pracovné obdobie, nie je lepšia potravina, ktorú si môžete pozobkávať.“

Stará sa o zdravie a regeneráciu svalstva, kostí, či zubov a pomáha pri prevencii srdcovo-cievnych chorôb. Datle sú jeho bohatým zdrojom a pomôžu vám tak riešiť stav chronickej únavy, ale aj stresovej záťaže, či nevysvetliteľnej nervozity. Napriek tomu, že sušené datle sú pomerne sladkou pochúťkou, nie sú kyselinotvorné a pálenie záhy tak, našťastie, očakávať nemusíte.

Toto exotické ovocie sa zvykne označovať aj ako pokrm pre študentov, nakoľko podporuje koncentráciu a činnosť mozgu. Ak máte pred sebou náročnejšie pracovné obdobie, nie je lepšia potravina, ktorú si môžete pozobkávať. Dajte si ich ráno do jogurtu, alebo zmixujte spolu s čokoládou, maslom podrvenými lieskovcami, či mandľami do pevnej hmoty, ktorú narolujte do celofánu a nechajte stuhnúť. Vyrobíte si tak skutočne energetickú a povzbudzujúcu tyčinku.

Banán

Banány sú popri jablkách najrozšírenejším a najčastejšie konzumovaným ovocím. Okrem príjemnej chuti spočíva ich sláva aj v prívlastku energetickej bomby. Banány obsahujú približne 112 kalórií, čo je pre ovocie pomerne dosť. Sú preto vhodné najmä na ráno pre povzbudenie. Pozor, banány sa okrem energie postarajú aj o vašu duševnú pohodu. Vďaka vyššiemu obsahu magnézia regulujú stavy únavy a stresu.

„Ranný šejk s rozmixovaným banánom, kokosovým, mandľovým, alebo ryžovým mliekom a medom pohladí vaše nervy a dodá vám veľké množstvo energie.“

Ich súčasťou sú i bohaté podiely vitamínov skupiny B, ktoré organizmu zabezpečia celý rad potrebnej ochrany a v kombinácii so spomínaným horčíkom majú ešte výraznejší vplyv na psychickú pohodu. A aby toho nebolo dosť, môžu sa pýšiť aj serotonínom, známym hormónom šťastia. Mnohé minerály ukryté v banáne podporia správnu činnosť imunitného systému, ale aj kostí, zubov a krvotvorby.

Pozor ale na nedozreté kusy, ktoré obsahujú až príliš veľké množstvo škrobu a môžu preto spôsobiť nepríjemné tráviace problémy. Ranný šejk s rozmixovaným banánom, kokosovým, mandľovým, alebo ryžovým mliekom a medom pohladí vaše nervy a dodá vám veľké množstvo energie. Teplý šejk na večer, v rovnakom zložení, pomôže zaspať pokojným a hlbokým spánkom.

Ementál či cottage – syry pre šťastie

Syry a psychická pohoda? Že vám to nejde celkom dohromady? A predsa je to tak. Kvalitný ementál, či iný tvrdý syr, je bohatým zdrojom tryptofanu. Za prítomnosti vitamínu B6 má táto aminokyselina schopnosť premeniť sa na neurotransmitér serotonín, melatonín a vitamín B3, ktoré sú nevyhnutné pre viacero fyziologických procesov.

„Okrem ementálu vám náladu pomôže zlepšiť aj cottage syr s vyšším obsahom riboflavínu, a teda vitamínu skupiny B, ktorý posilňuje činnosť nervovej sústavy.“

Významnú rolu hrá napríklad sexuálne správanie, odstránenie pocitov stresu, úzkostí, ako aj správny a kvalitný spánok. Vďaka tryptofanu, obsiahnutému v syroch, sa môžete ľahšie zbaviť nepokojného spánku a ťažšieho zaspávania, získate prevenciu pred migrénami, zlepší sa vám nálada a potlačia sa ľahké stavy depresie a nespokojnosti. Okolo 400 miligramov tryptofanu, ktoré ementál na 100 gramov obsahuje, sa vám zíde rovnako ako vitamín B12, ktorý upokojí nervovú sústavu a zabráni výbuchom hnevu.

Náladu vám pomôže zlepšiť aj cottage syr s vyšším obsahom riboflavínu, a teda vitamínu skupiny B, ktorý posilňuje činnosť nervovej sústavy. Podobnú službu urobí vášmu organizmu aj tvaroh. I v ňom sú bohato obsiahnuté rôzne aminokyseliny, ktoré podporujú udržanie dobrej nálady a obmedzujú jej výkyvy. Proteíny a vápnik navyše posilňujú motor nervových impulzov.

Pokiaľ chcete vašu psychiku podporiť ešte viac, vyskúšajte kombináciu tvarohu s malinami, ktoré, podobne ako banány, obsahujú vysoký podiel horčíka.

Službu vašej psychickej rovnováhe urobí aj šalát šťastia, plný potravín podporujúcich duševnú stabilitu. Nakrájajte ementál na kocky a v mise zmiešajte s vlašskými orechmi. Kyselina linolová v nich obsiahnutá znižuje krvný tlak a odbúrava stres, rovnako ako vysoký podiel aminokyselín. Do šalátu pridajte na kocky pokrájanú pečenú cviklu, ktorá je plná pre psychiku nevyhnutných vitamínov skupiny B.

Cviklu pečte spolu s tekvicou, ktorá v šaláte taktiež nesmie chýbať, nakoľko je plná horčíka a železa. Na zálievku zmiešajte olivový olej spolu s dijonskou horčicou a pridajte do neho pár kvapiek limetkovej šťavy a štipku soli. Šalát bude nielen chutný, ale aj zdravý.

Čučoriedky

Sladké a mierne trpké bobuľovité ovocie je pre zdravie a psychickú pohodu ten správny tip. Hlavnou výhodou je vysoký podiel flavonoidov, ktoré významne podporujú detoxikačné procesy, chránia bunky pred toxickým pôsobením škodlivých látok a tiež degeneratívnymi procesmi spôsobenými stresom. Čučoriedky významne ovplyvňujú sústredenie a prenos informácií medzi bunkami. Zlepšujú tak rýchle a efektívne premýšľanie a schopnosť riešiť problémy.

„Stačí si zakúpiť 300 gramov mrazeného ovocia, ktoré vďaka mínusovým teplotám udržalo svoje cenné látky a rozmixovať ho s 200 gramami kvalitného hustého gréckeho jogurtu.“

Podľa niektorých teórií prispievajú k prevencii Alzheimerovej choroby. Výbornou voľbou, ako si na čučoriedkach pochutiť a zároveň nemať výčitky z prijatých kalórií, je domáca chutná zmrzlina. Stačí si zakúpiť 300 gramov mrazeného ovocia, ktoré vďaka mínusovým teplotám udržalo svoje cenné látky a rozmixovať ho s 200 gramami kvalitného hustého gréckeho jogurtu. Ten je užitočný práve preto, že obsahuje len nízke množstvo tuku a vysoký podiel bielkovín.

Pokiaľ sa vám zdá pochúťka málo sladká, pridajte do zmesi ¼ sladkého vanilkového, či ovocného proteínového prášku, alebo dochuťte stéviou, medom, či javorovým sirupom. Môžete konzumovať v izbovej teplote, vložiť do chladničky, alebo rovno zmraziť a mať tak poruke vynikajúcu domácu zdravú zmrzlinu.

Hrach

Zelený, sladký a chutný. Jeden z tých, ktoré môžete pokojne zmraziť bez toho, aby ste po uvarení mali dočinenia s ochudobnenou zeleninou bez vitamínov. Okrem vlákniny, ktorá významne ovplyvňuje zdravé trávenie, obsahuje hrach aj vitamín B1 a B9. Oba hrajú dôležitú úlohu pri nastolení duševnej rovnováhy.

Absencia thiamínu, a teda vitamínu B1 vedie k depresiám, úzkostiam, či psychózam. Nedostatok vitamínov skupiny B je dobre známy a do tela ho neprijímame v takom množstve, ako by sme potrebovali. Aj riboflavín – B6 je extrémne potrebný pre psychickú odolnosť. Hrach je pritom vynikajúcim zdrojom celého radu vitamínov skupiny B.

„Okrem vlákniny, ktorá významne ovplyvňuje zdravé trávenie, obsahuje hrach aj vitamín B1 a B9. Oba hrajú dôležitú úlohu pri nastolení duševnej rovnováhy.“

Vďaka kyseline listovej bude o váš nervový systém dobre postarané.